<
dinsdag 12 december 2017 Integratief lerenAnekdotesKinderen en leerkrachten
 

Anekdotes maart 2015

 

De leerkrachten hebben ervaren dat de aanpak van integratief leren ook mogelijk is in een klassensituatie. Hieronder een aantal anekdotes van de leerkrachten.

 

Leerkracht: ‘Met Integratief leren kun je tijd winnen. Doordat je van te voren kijkt wat de doelen zijn in de methode, weet je waar de nadruk moet liggen en wat je kunt weglaten. Je besteedt je tijd aan datgene wat echt er toe doet. Daarnaast beoordeel je dat wat je gaat aanbieden zinvol wordt aangeboden, zodat de leerlingen actief betrokken worden bij de les. Op die manier is het rendement in beklijving als het goed is hoger.

De tijd die je dan ‘over houdt’, kun je inzetten voor blokkades (cognitief/soc. emotioneel) bij de individuele kinderen’.  

 

Leerkracht: ‘Ik heb meer geleerd over interactie in deze paar weken, dan in vier jaar pabo’.

 

Leerkracht: ‘De klas is rustiger. De tollen zijn meer in balans. Zo kan ik beter lesgeven en de leerlingen pakken de leerstof makkelijker op.’

 

De leerkrachten (5x) van groep 4A, 5B en 6B gunnen de andere kinderen en leerkrachten van de Oosteinderschool ook de ervaringen en lessen van de leerwijzers over integratief leren.

 

Anekdotes  januari 2015

 

- Ik kom er nu achter dat mijn hersenen een hulpje zijn met leren. Ik kan ze gebruiken als ik wil.

-De leerling leert te vertrouwen op zichzelf-

 

- Ik wil alles leren en dat gaat met jullie lukken.  Ik ben ook bang dat jullie weggaan, want ik ben nog lang niet klaar met leren. Dit helpt mij zo goed.

-De leerling leert en geniet van zijn eigen proces-

 

Leerkracht: ‘Ik heb meer geleerd over interactie in deze paar weken, dan in vier jaar pabo’.

-De leerkracht leert en geniet van zijn eigen nieuwe inzichten-

 

- Als ik lees, zonder dat het een toets is, dan kan ik goed lezen. Maar als het een toets is, dan is het te moeilijk. Ik zie de stopwatch, ik zie de juf fouten aanstrepen. Bestond er maar geen toets, dan had ik allang een hoger AVI-niveau.

 

-Leerkracht: ‘De klas is rustiger. De tollen zijn meer in balans. Zo kan ik beter lesgeven en de leerlingen pakken de leerstof makkelijker op.’

-De leerkracht bemerkt de effecten van integratief leren-

 

- ‘Ik heb moeite met tafels en daarom heb ik in groep 6 nog een tafelkaart nodig. Tafels kun je bedenken of weten. Ik ben goed in bedenken van tafels, maar dat kost wel veel tijd. Nu begrijp ik pas hoe ik uitkomsten van tafels kan weten en heb ik de tafelkaart niet meer nodig. Waarom heeft niemand mij eerder verteld hoe ik tafels kan weten.’

-Hij werd zich bewust van een nieuwe rekenstrategie en zijn leerstijl- 

 

Anekdotes november 2014

 

‘O, nu begrijp ik het geheim van getallen. De 5 komt op de nul van 40 en dan heb je 45. Dus daarom noem je dit getal vijf-EN-veertig.’

-Kinderen leerden wat getalbegrip inhield-

 

‘Ik moet in mijn hoofd gewoon een upgrade maken, net zoals mijn i-pad doet. De oude versie weggooien en de nieuwe versie installeren. Ik had een verkeerde versie van rekenen in mijn hoofd zitten.’

-Hij werd zich bewust dat hij nog geen inzicht had in rekenen-

 

Tegen leerwijzer: ‘Hé heb je je haar geverfd en geknipt.’

-De leerwijzer krijgt door deze opmerking informatie over het sterke visuele vermogen van het kind. Waardoor de leerwijzer de leerling kan begeleiden met zijn eigen begripsstijl-

 

'Komen jullie volgend jaar ook, want dit gaat me volgend jaar ook heel goed helpen.'

-De leerling leert en geniet van zijn eigen proces-

 

‘Hoe sterk ben je? Durf jij dat al?’ Waarop een aantal mannen gelijk hun spierballen lieten zien en zich meer keren gingen opdrukken. Ze namen het begrip sterk letterlijk.

-De mannen waren heel beeldend ingesteld.-

 

‘Integratief leren doe ik ook tijdens mijn tennisles. Ik krijg alleen aanwijzingen over mijn aanpak en moet zelf ervaren hoe het anders moet. Hier leer ik veel meer van.’

-De leerkracht ziet hoe ervaringsgericht leren ook kan worden toegepast in andere situaties.-

Deze website is gemaakt met Schoolwebsite.nu van Heutink ICT