<
dinsdag 12 december 2017 Integratief lerenGevoelsmeter
 

De gevoelsmeter

“Hoe voel je je?”

Sommige kinderen vinden het moeilijk om antwoord te geven op deze vraag. Er zijn kinderen die zich nog niet zo bewust zijn van hun gevoelens of ze kennen de woorden nog niet die erbij horen. Anderen durven het niet uit te spreken, omdat het als ‘anders of raar’ ervaren wordt. Ook kunnen gevoelens zo heftig zijn dat je er liever niet over praat en ze wegstopt.

Om kinderen de gelegenheid te geven hun gevoel te uiten maken we in de klas gebruik van gevoelsmeters. 

Ieder kind bedenkt een eigen meter die aangeeft welke gevoelens er kunnen zijn.



De één werkt met procenten, de ander met tekeningen en de volgende gebruikt plaatjes van dieren om zijn of haar gevoelens te verbeelden.

Kinderen kunnen met het pijltje aangeven wat hun gevoel op een bepaald moment is. De leerkracht kan het kind de gelegenheid geven erover te praten of , als het kind dat -nog- niet wil, er rekening mee houden en er later op terug komen.

De volgende stap die gemaakt wordt, is dat bij een gevoel een gedachte hoort. Deze gedachte kan zo sterk aan het gevoel gekoppeld zijn dat beiden niet meer los van elkaar ervaren worden. Met name bij emoties als boosheid, verdriet of angst kan het gebeuren dat een kind daardoor ‘vastloopt’. 

Bijvoorbeeld een bepaald gevoel met gedachtes:

·         Ik kan dat helemaal niet…..

·         Niemand kiest mij…

·         Ik krijg de weektaak nooit af

·         Vorige keer had ik ook  al

Deze gedachtes helpen het kind niet om met genoeg zelfvertrouwen aan de slag te gaan. Ze kunnen juist leiden tot een nieuwe teleurstelling. Gevoel en bijbehorende gedachte worden dan bevestigd. “Zie je wel, ik had dat al gedacht….”

Om dit te voorkomen laten we de kinderen ‘helpende gedachtes’ formuleren.

·         Ik kan om hulp vragen

·         Als ik op tijd begin gaat het vast lukken!

·         Ik doe mijn best, daar gaat het om.

·         Niet alles gaat in 1 keer goed. Fouten maken hoort erbij.

Als kinderen met een bovenstaande –helpende- gedachte aan het werk gaan is er een grotere kans op beter resultaat. Dit zal leiden tot meer zelfvertrouwen waardoor kinderen een volgende keer met een ander, positiever gevoel aan de taak zullen beginnen.

Het werken met de gevoelsmeter geeft leerkrachten de mogelijkheid om sneller negatieve gedachtes van kinderen te signaleren en hen te helpen deze om te buigen tot helpende gedachtes.

Niet alle kinderen praten even makkelijk over hun angst, boosheid of verdriet. Wellicht herkent u dat en is het gebruik van een gevoelsmeter ook thuis een prettige manier om met uw zoon of dochter in gesprek te komen over dergelijke gevoelens en helpende gedachtes.

Deze website is gemaakt met Schoolwebsite.nu van Heutink ICT